Česká energetická agentura

Provoz elektronického poradenského střediska je dočasně pozastaven.
EKIS je síť Energetických Konzultačních a Informačních Středisek České energetické agentury zajišťující poradenství v oblasti snižování potřeby energie a podpory obnovitelných zdrojů energie. i-EKIS rozšiřuje síť konzultačních středisek EKIS i na internet, umožňuje vyhledávat v databázi dotazů a odpovědí, nebo zadat nový dotaz. Úvod do problematiky obsahuje základní informace o jednotlivých tématech.

Úvod do problematiky:
Relevantní odkazy:
Vybrané odpovědi:
i-EKIS
Vstup pro poradce

 © Topinfo s.r.o. 2001-2008
[tisk dotazu]

Kotel na vyjetý motorový olej (dotaz č. 3948)

obor: Kotle a kotelny
stav: zpracováno (EkoWATT ČB)


Dotaz  Švec Jan 14.10.2006 21:15
ZDRAVÍM A MÁM OTÁZKU , JESTLI NĚKDO V Č.R. PRODÁVÁ ,NEBO VRÁBÍ KOTLE NA VYJ. MOT. OLEJ PRO VYTÁPĚNÍ RODINNÝCH DOMKŮ (cca 24 kw ) DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ , ŠVEC


Odpověď   Mgr. Karel Murtinger (EkoWATT ČB) 16.10.2006 14:50
Vážený pane,
Spalování použitého motorového oleje sebou přináší některé problémy:
1. většina malých kotlů používaných pro rodinné domy používá hořáky určené na spalování lehkého topného oleje, který má podstatně menší viskozitu (je oproti motorovému oleji velmi řídký). Hořáky schopné spalovat oleje podobné viskozity jakou má motorový olej se běžně používají spíše jen u velkých kotlů (na těžký topný olej, mazut a pod). Nejmenší hořák, který jsem našel a který by byl pro tento výkon využitelný je KG/UB 20 od firmy KROLL a má udaný výkon 25 až 33 kW. http://www.kroll.de/content/en/navigation/sitemap.htm. Pokud jde o použití tohoto hořáku v nějakém teplovodním kotli tak zkuste kontaktovat tuto firmu nebo dovozce (http://www.ekotez.cz/).
2. Nevím odkud budete olej získávat, nicméně pokud bude od někoho jiného, tak je určité riziko, že bude obsahovat ještě jiné oleje nebo kapaliny, což může nepříznivě ovlivnit jeho vlastnosti a emise ze spalování. Pokud by například obsahoval i jen stopy organických sloučenin chloru, pak by vznikaly nebezpečné dioxiny. Předpis říká, že pokud je obsah Cl > 0,2% hmotnosti pak musí být spalován ve speciálním zařízení.
3. Použitý motorový olej obsahuje v každém případě látky škodlivé lidskému zdraví a životnímu prostředí (je podle zákona o odpadech označen jako nebezpečný odpad). Hlavní problém asi budou těžké kovy, které se do oleje dostávají z motoru nebo které jsou obsaženy ve formě aditiv zlepšujících vlastnosti oleje. Udává se, že použitý motorový olej obsahuje kadmium, zinek a barium, měď a pochopitelně železo. Při spalování se část těchto látek dostává do ovzduší spolu se spalinami (ve formě jemného prachu). Více o tom najdete např. v http://www.kr-ustecky.cz/soubory/450018/studie.pdf.
4. Spalování těchto olejů nicméně není vyloučeno, podívejte se třeba na i-EKIS dotaz č. 3803 Topení použitým olejem nebo na http://www.heco.net/wasteoil.htm . Zodpovědnost za případné škodlivé emise je v každém případě na vás.
5. Alternativou spalování je prodej olejů k rafinace a druhotnému využití; v dnešní době růstu cen ropy je otázka jak dlouho ještě se vyplatí spalování ve srovnání s jinými způsoby využití, tj. zda investice do zařízení na spalování je z dlouhodobého hlediska rozumná.

To je asi tak všechno co mne napadá, pokud budete mít další dotazy, dejte mi vědět.

S pozdravem K.Murtinger
Ekiscb@hotmail.com.




Přístupový kód pro doplnění otázky nebo odpovědi: